LÄGER TME



12-15 Juni var det dags för Köpings Hundungdom's sommar aktiveringsläger på klubben. Nytt för i år var att nu fick vi ungdomar vara med som ledare. Vi som var ledare var jag veronica, lisa alestrand och häggkvist och madeleine och så var det sandra, kenneth och monika som vuxna. På shemat var det agility, lydnad och kontakt, klicker träning och rallylydnad. Själv så hade jag med mig Baccus, men honom hade jag lånat ut till en lägerdeltagare nämligen Elin Kling. Hennes hund hade hennes mamma på utbildning och hon hade kommit fram till mig på en tävling med hennes hundögon och frågat om hon fick komma på lägret även fast hon inte hade en hund. Självklart svarade jag och så erbjöd jag henne att få köra med Baccus och jag har aldrig sett en gladare unge förr. Det var jätte kul och Baccus lyssnade verkligen jätte bra på henne och dom var jätte söta tsm. Hans huvud räckte upp till hennes midja ungefär.

På kvällarna blev det massa snack och skoj. Först så sov deltagarna i militärtält som alla andra år och jag och lisa sov i ett eget tält. Men det var ruggigt kalt på natten så andra natten klämde alla ihop sig i klubbstugan. På morgonen var jag och lisa a super morgontrötta. Josefine den pigga mörrten den var uppe först och började att gapa om frukost på oss ledare. Haha vi dissade henne totalt och fortsatte sova, men det gjorde inte de andra de gick upp medans vi jag,lisa,lisa låg kvar och snooza oss. Josefine började att slå på oss och skälla ut oss för att vara ledare och dissa hundriga deltagare. Tillslut så drog hon bort våra madrasser men vi låg kvar på golvet i en klump med våra sovsäckar.
Men gå och ät frukost då säger vi tillbaka, så vänder hon sig om så har de andra plockat fram frulle. Då blev det tyst ett tag tills kl 10.00 då träningen skulle börja. Jaha då var vi tvugna att stiga upp. Josefine blev orolig för att vi ska hålla på så här på vårat Skultuna läger med (?) vi ska nämligen ha helt eget läger också och är vi inte bäst att få ihop fler deltagare änn vad KHU fick ;-) men självklart så ska vi inte sova så då. Det var ju mest skämt med josefine!

Tillbaks till träningen. Baccus är verkligen "klickerklok" och jätte duktig. Det menas med att när man tränar klicker ska hunden testa vad det är föraren vill att den ska utföra och när den är på rätt väg klickar föraren för att få fram ett beteende. En hund som är klickerklok testar sig fram flitigt för att få sin belöning då den kommer på momentet. Vi tränade "target" det menas med att man lär hunden att trampa eller dutta med nosen på en matta. Det kan man anväda sig till sedan på kontaktfält, rutan och flyball.

Lägrets händelse
Alla kallar ju Baccus för "kalven" och det är precis vad han är, han ser ju ut som en svart liten kalv med sina långa ben som han inte kan hålla rätt på och öron som fladdrar ja, han är bara för go! Och så har han ju fått en massa extra hår uppe på huvudet (inte vet jag vad det ska käna till) som lisa går och drar frammåt så att han får en sånn där "Stig Helmer-lock" och då ser han ju bara mer dummare ut än vad han redan är(?)

Själva grejen är att Elin hade varit ute med baccus på promenad med dom andra och jag ser från klubbstugan att de kommer tillbaka längs grusvägen. Jag ser en svart sak komma springandes längs vägen och jag tänker 'Oh Elin har släppt baccus och han är på väg till mig' Men grejen är den att det inte alls var baccus det var en liten svart kalv som sprang i kohagen bredvid klubben xD
Det bevisar ju bara att han verkligen ser ut som en kalv, haha något pinsamt! Men jag kunde bara inte låt bli att berätta det för min agility tränare Hans Nordgren som mobbar mig mest för det.

För övrigt så tycker jag att själv "kurs-hållandet" gick strålande. Jag har bara varit med på josefines agility kurs en gång annars så har jag aldrig hållit kurs men jag tyckte det gick jätte bra och alla var jätte duktiga. Jag är glad att jag kom på bra kombinationer till träningen som passade deltagarna som har tränat agility förr. Men till nästa läger nästa vecka i Skultuna ska vi vara ännu mera förberedd, men banor och annat. Det ska bli jätte kul att hålla ett till läger och fler hoppas jag på att det blir. Imorgon ska jag till Josefine i Västerås som har fått hem sin bordercollie Stina, kul kul ska det bli att träffa henne och josefine såklart!

Baccus får avsluta inlägget med hans sköna poser och miner!
Foto: Madeleine Häggkvist











kram <3



 


Kommentarer
Postat av: Madeleine & Gizmo

Jättebra sammanfattning utav lägret!! En annan major fun event var ju när Baccus försökte simma efter dem som spelade basket i kanoter (vad nu det heter XD) och du och elin försökte fånga honom! Haha det var så roligt o se er stå o skrika på Baccus och du skrek: "Fånga han i svansen, fånga han i svansen!!!" Hahaha!!

2008-06-22 @ 22:08:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0