Försvarsmaktens hundtjänstenhet, FHTE



Försvarsmaktens hundtjänstenhet, FHTE, förser Försvarsmaktens insatsförband med tjänstehundar. Enheten är en del av Livgardet, men finns belägen utanför Märsta norr om Stockholm. Avelsstationen finns i Sollefteå.

FHTE föder upp och dresserar tjänstehundar för vapensökning, ammunitionssökning och bevakning. Hundarnas träning och hundförarnas utbildning skapar förutsättningar för såväl nationella som internationella uppdrag.

Försvarsmaktens hundtjänstenhet är ledande när det gäller att utveckla hundtjänsten inom försvaret. Det är FHTE som förser myndighetens olika förband med tjänstehundar och samtidigt ansvarar för att hundarna motsvarar kraven.

På FHTE arbetar både officerare och civila med varierad erfarenhet inom hundtjänst.

FHTE:s uppgifter
* företräda hundtjänsten,
* anskaffa hundar till Försvarsmakten,
* utbilda personal i hundtjänst (INU),
* utveckla hundtjänsten,
* producera vapen- och ammunitionssökande hundar samt bevakningshundar,
* utforma reglementen och föreskrifter för hundtjänsten,
* samordna hundtjänsten inom Försvarsmakten,
* samverka med andra statliga myndigheter,
* föda upp hundar.

Källa: FHTE's hemsida

Jag har fått praktik plats på FHTE v. 33-35 i Sommar och jag är så sjukt glad.
Denna praktik plats får Hundsport varje år, jag var med i lottningen till förra praktiken och fick den inte. Denna går var det endast två stycken som var intresserade av platsen. Jag och Johanna. Lottningen skedde idag, galet glad jag blev och skrek av glädje minsann. Sorry Johanna, jag har tur i spel min inte i kärlek, det har du gumman! Nu längtar jag till tusen.

Kommentarer
Postat av: Mad

Guh va kul!! Grattis! :D

2009-05-27 @ 00:40:02
URL: http://madillly.blogtown.se
Postat av: Matilda

Den bästa praktiken ever! Grattis att du fick den;) Lika lyckligt lottad som jag var :D

2009-11-10 @ 21:02:39
URL: http://www.dreamteams.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0