Smådjur och husdjursmässa

Gårdagen bestod av en mycket mer lyckad studiedag på Lillerudsnaturbruksgymnasium än vad för väntat! I halvklass satte vi oss i skolans minibussar och stannade i Mariebergsskogen i Karlstad, där Lillerud har sin djurpark. Men på vägen dit lyckades Anne som körde bussen som jag satte i få lite problem med bilen. Eller rättare sagt så hände det något med växellådan så det sa, krasch (okej, lite krasch) så stod vi stilla i en korsning mitt inne i Karlstad. Men vaktmästare Björn tog över läget och vi kom i alla fall fram till djurparken med en annan buss. Men vilka var mest rädda för att springa över den stora vägen om inte klassens storstads-bor Johanna och Elias.

Under förmiddagen fick vi lyssna på en lärare vid Lillerud som pratade om kaniner och marsvin. Det var ganska tråkigt då vi precis har haft prov på det i Kursen Smådjur och nu ville vi göra något praktiskt. Men det kom senare. Vi fick i alla fall mycket god mat på Centralsjukhuset. Efter lunch delade vi upp oss igen och blev en lagom stor grupp på åtta pers. Nu fick vi hålla i ökenråttor, gerbiler, marsvin, chinchillor, råttor, hamster, kaniner och illrar. Vi fick veta lite kort om relevant fakta och lära oss att könsbestämma dessa smådjur. Otroligt söta, jag gillar mest ökenråttorna och illrarna och den röda lilla marsvinet Saffran i Sörgården. Tihi marsvinen hade tre stycken små gårdar, Sörgården, Mellangården och Västergården. Jag har aldrig hållt i en chinchilla och dom har världens luddigaste och mjukaste päls. Kaninen Bamse en Belgisk Jätte var cool. Vi fick också klippa klorna på marsvinen.

Efter gruppbyte var det dags att hälsa på djuren som går ute i hagar och som endel är lite större. Fåren hade urgulliga lamm och en get hade två stycken barn som var en dag gammal. Vi blev alldeles till oss där vi satt i höet med varsin unge i famnen. Vi fick hjälpa till att väga dem och även ta temp på ett får som var dräktig och skulle föda vilken dag som hellst. Sedan var det en minigris som hade två stycken griskultingar som var en vecka gammla. Jag har aldrig sett någon mindre gris och sötare, de kan inte ha varit längre än 15 cm kanske. En svart och en liten griskär med svarta fläckar. Vi hälsade på en bock som hette Alex och vi var ute och gick med två kor, fråga mig inte varför men det var kul. En mycket lyckad dag med klassen och djur.

Ellen var populär bland getterna.
Tyvär så hade ingen med sig kamera och det kan vi ångra länge!

Jag tänkte berätta om Husdjursmässan på Hammarö som vi var på den 25-26 April. Vi hade planerat och tränat på en uppvisning som skulle vara under en halvtimme och innehålla underhållning för barn- familjer. Vi skulle visa upp oss det är här Hundsportsgymnasiet. Vi hade även en monter innomhus bland andra montrar. Det  var olika förreningar där och massa godisstånd. Vi hade jätte tur med vädret hela helgen och fina dagar ute på den lilla mässan.


Vi fick titta på Vallning :D Det är så jäkla häftigt och något som jag verkligen skulle villja testa på!
Det var andra arrangemang där som ja det här, vallning, kaninhoppning, hästhoppning och ridning(åktur) och andra uppvisningar :)


Tja Snygging :D
Vi hade färglatt tema och tupperade håret! (Y)


Hey Brudar :D
Lägg märke till Elvis, Shetland Sheepdog - lila svans ;)



Vi hade lätt snyggast monter där vi turades om att stå och göra reklam för Hundsport och svara på frågor! (Y)


Uppvisning - Forshaga Hundsportsgymnaium
Vi bjöd på rasparad, modevisning, lydnadskabbaré, freestyle och agilitystaffet ;)


Modevisning - Bodil i Hawaii-kjol :D


Nu var det dags för agilitystaffet - Röda laget


Gula laget (Y)


Li och Ebba, Chinesisk Nakenhund
Agilitystaffeten var mycket uppstakkat och vi hade även samma uppvisning på föräldrardagen på hundsport :)


Malin älskar Illrar, verkligen älskar!

Malin har föredrag om Illrar på Svenskan:
*Veronica räcker upp handen* - Finns det något förbund?
Mailn - Ja Veronica, det finns Svenska Illerföreningen! :-)

Svenska Illerföreningen var på plats på Husdjursmässan.
Malin älskar Illrar och den här helgen var det första gången
hon fick träffa en iller och det var även hennes födelsedag!

Malin skaffa en iller (Y)

Tack för mig, hej!
Veronica

Kommentarer
Postat av: Veronica

Jag vet, jag vet, jag vet...

att getters barn heter killingar! :-D

2009-05-15 @ 10:51:26
Postat av: Mad

Va kul!!! Jag gillar också illrar, men lisa o jag åkte i djurvagnen tillsammans med en från kistamässan o det stank så väldigt! Tur det för vi hade typ bestämt oss att köpa varsin iller, men vi ångrade oss :P Undrar vad Gizmo hade sagt om jag kom hem med en? ;P

Jag vill ha en gerbil istället nu, de är tydligen lättlärda. Jag kan ju inte ha ett djur som jag inte klickertränar!! :D

2009-05-15 @ 21:42:44
URL: http://madillly.blogtown.se
Postat av: Malin

haha,va söt du är Veronica!! xD <3

Ja, jag verkligen älskar illrar! Avgudar!

Jag SKA skaffa iller någon gång i mitt liv. Två! (Y)

<3!

2009-05-16 @ 21:17:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0